? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Thursday, April 9, 2009

PenGLibaTaN DalaM MenDekLasI SajAk

Penglibatan Dalam Deklamasi Sajak










1970

Lim Swee Tin mula melibatkan diri dalam acara deklamasi sajak sekitar 70-an. Ketika itu, beliau mengikuti kumpulan teater iaitu teater “Malini”. Teater Malini ini sangat aktif pada tahun1970-an membuat persembahan teater dan menyertai acara deklamasi. Pada masa itu, Dr. Lim menyampaikan sajak di merata tempat di negeri Kelantan. Dalam sekitar tahun 70-an juga, Jabatan Pelajaran Kelantan melantik Dr. Lim menjadi pengadil dalam acara mendeklamasikan sajak.Pada tahun1972-1973, beliau berada di Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang. Pada masa ini, beliau sudah senyap-senyap menyertai bidang deklamasi. Pada tahun 1972 bulan Ogos sempena sambutan hari Kemerdekaan, beliau diundang secara rasmi yang pertama di Dewan Besar Maktab itu pada malam kemerdekaan yang judul sajaknya ialah ’31 Ogos’. Ini merupakan titik bermulanya Dr. Lim di depan khalayak ramai.




1980


Tahun 80-an, Dr. Lim giat mendeklamasi puisi di merata tempat. Kali pertama ialah, Hari Puisi Nasional di negeri Kelantan pada tahun 1981. Selain mendeklamasikan sajak, beliau juga membimbing pelajar untuk meyampaikan deklamasi sajak. Sekitar tahun ini juga, beliau kerap diundang ke stesen radio terutamanya Radio Kelantan dan juga Kota Bahru di Kuala Terengganu. Beliau juga telah mengikuti acara peringkat Nasional iaitu acara Hari Sastera Malaysia, hari Puisi Nasional dan juga Pertemuan Sasterawan Nusantara di Singapura.



1990

Dr. Lim menyifatkan tahun 1990-an ini merupakan zaman pemantapannya dalam bidang deklamasi sajak. Pada ketika ini beliau telah dipilih mewakili mlaysia pada acara Pengucapan Puisi Dunia, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 1919 kali pertama. Acara ini disifatkan sebagai acara berperingkat antarabangsa. Sekitar tahun 1990-an ini juga, beliau melebarkan sayapnya dengan membaca puisi di Indonesia selama satu bulan dan dibayar oleh Dewan bahasa dan Pustaka sebanyak RM14,000 di Singapura.1995Beliau telah dilantik menjadi antara juri acara Baca Puisi Kementerian Penerangan Malaysia sempena Hari Kebangsaan dengan kerjasama Gabungan Persatuan Penulis Nasional ( GAPENA ). Selain itu, beliau membimbing deklamator muda . Dr. Lim juga mengikuti pelbagai acara di peringkat nasional, wawancara dalam radio, televisyen dan majlis utama negara, Hari Kebangsaan di Dataran Merdeka.1998Bersempena Persidangan Ketua-ketua Negara Eropah Asia (ASEN 2 ), beliau telah menjadi wakil Malysia untuk sampaikandeklamasi sajak di Royal Festival Hole, South Bank, London disamping seorang dari Thailand, Indonesia dan Filipina. Sebanyak 9 buah sajak disampaikan pada ketika itu.



2000

Pada ketika ini, beliau masih lagi konsisten deklamasi sajak di merata-rata tempat, memberi bengkel dan latihan, menjadi juri termasuk di Singapura. Tahun ini, beliau telah dianugerah S.E.A Write Award, ( Anugerah Persuratan Asia Tenggara) disampaikan oleh Kerajaan Siam, Thailand.



2001

Dr. Lim telah bersama menjayakan acara besar di Thailand pada bulan November, ekoran insiden 11 September, New York. Kabinet Thailand mengutuskan untuk mengadakan konsert For The World Peace From Bangkok yang dijayakan oleh seniman dari Thailand. Lim merupakan satu-satunya undangan dari Malaysia. Beliau menyampaikan dua sajak. Acara tersebut dipancarkan selama 3 jam setengah di seluruh Thailand dan diedarkan ke seluruh dunia. Selain itu, pada tahun yang sama, Taiwan memilih beliau sebagai peserta pengucapan Puisi Dunia di Taipei dan juga di Kuala Lumpur. Dalam masa yang sama, beliau kekal sebagai hakim sayembara deklamasi puisi kebangsaan.



2002

Pada tahun ini, beliau dipilih oleh Menteri Penerangan untuk Jawatankuasa Seni Budaya TV1, RTM. Selain itu, untuk tv dan radio, beliau melatih deklamator untuk acara deklamasi di tv bagi menjayakan puluhan program di tv. Antaranya ialah Deklamasi Angkasapuri, termasuklah tv di Singapura dan acara besar negara.



2007

Ketika ini, beliau membaca sajak acara penutup pertandingan Pidato Antara Bahasa Melayu di PWTC. Beliau masih lagi menjadi juri untuk peringkat akhir, daerah, saringan, zon dan kebangsaan untuk acara baca Puisi Kementerian Penerangan Malaysia sempena Hari Kebangsaan dengan kerjasama GAPENA.



2008

Beliau mengikuti acara anjuran UNESCO, Larian Keamatan di PWTC.2009Masih lagi meneruskan acara anjuran UNESCO. Lim juga membaca sajak pada perhimpunan Sembah Setia kepada Di Bawah Duli Sultan Perak di PWTC. Beliau telah membaca sajak dalam puluhan majlis puisi Malam Puisi Palestin. Pada tahun ini juga, beliau telah menerbitkan sebuah cd yang mengandungi 16 puisi deklamasi sajak yang berjudul Mencari Indah untuk tatapan masyarakat yang mencintai sastera Melayu. Di dalam cd tersebut, telah dimuatkan sebanyak 14 puisi pelbagai nada, tema dan lagu yang dinyanyikan sendiri.

0 comments: